ESV 3 – SMB 2

Afgelopen zaterdag stond de wedstrijd tegen SMB 2 uit Nijmegen op het programma. Een vereniging met een originele naam: Strijdt met Beleid. Wat zou de naam over de spelers zeggen? Is het in Nijmegen verboden om gewoon al je stukken richting de vijandelijke koning te gooien? We waren gewaarschuwd, want SMB 2 was de trotse koploper na de eerste speelronde. Stukkenjagers 5 was met 7-1 verslagen.

De wind stond aanvankelijk gunstig voor de schakers uit Eindhoven. SMB was helaas niet in staat gebleken om een achttal op de been te krijgen. Tactisch besloten ze hun hoogste zwart bord op te offeren, namelijk bord 2. Nu zou precies op dit bord Arda Çayönlü zijn debuut voor Eindhoven maken. Het is natuurlijk wel een valse start om je debuutpartij met een reglementaire overwinning op te luisteren. Gelukkig honoreerde de teamleider van SMB mijn verzoek om bord 2 en 6 om te draaien. Dit betekende dat ik als teamleider mijn mannen vanaf het eerste fluitsignaal mocht aanmoedigen. Ik bestelde een bakje koffie en ging er eens lekker voor zitten. Een makkelijke middag zou in het verschiet moeten liggen. We hadden namelijk een gemiddeld rating surplus van ruim honderd punten.

Na ongeveer een uur spelen zag het er veelbelovend uit voor ons team. De meeste stellingen waren nog in evenwicht, maar de tegenstanders van Dennis, Arda en Suyash gebruikten allemaal erg veel tijd tegen de enkele gebruikte minuten van onze spelers. Op ons niveau gaan er vaak dingen fout in tijdnood, dus liep ik met goede moed door de zaal.

Karel was als eerste klaar. Tijdens de vorige wedstrijd scoorde hij al binnen het uur het eerste punt. Voor aanvang van de wedstrijd had hij mij laten weten te hopen op een iets langere partij. Die kreeg hij, want na ongeveer twee uur was de partij afgelopen. Hij speelde met wit tegen Ton Huybregts en pakte dit voortvarend aan. Als snel kreeg hij een ruimtevoordeel door f4 te spelen. Terloops offerde hij een pion voor activiteit van zijn stukken. Even later won hij een kwaliteit. Toen Karel daarna de open e-lijn wist te controleren was het met zijn ervaring een koud kunstje om het punt binnen te halen.

Loek was als tweede klaar. Met wit kwam hij minder te staan tegen Jaap van Gelderen. De achterwaartse pion op c3 wist hij met hangen en wurgen te verdedigen. Het leek een kwestie van tijd voordat zwart deze pion kon bemachtigen. Echter overspeelde zwart zijn hand en dacht met een trucje de pion te winnen. Daarbij miste hij een vervelende tussenzet en verloor direct een toren en de partij. Daar kwam Loek dus goed mee weg.

Met de 3-0 stand leek zich een eenvoudige middag voor ons af te tekenen. Suyash en Arda stonden beter, zowel op de klok als op het bord, en de andere partijen leken nog in evenwicht. Toen kwam Jan met de vraag of hij remise mocht aanbieden. Dat leek me geen probleem, gezien de wedstrijdsituatie. Op het eerste bord had hij, naar eigen zeggen, tegen Peter van den Berg op een bepaald moment volkomen verloren gestaan. Jan dacht dat zijn tegenstander na een ruil een ongedekt stuk kon winnen. Achteraf in de analyse bleek dit minder erg dan gedacht. Met deze remise hadden we nog maar een punt nodig om de volle buit binnen te halen.

Deze volle buit werd gescoord door onze debutant Arda Çayönlü. Hij speelde met de witte stukken tegen Henny Goverde en liet zien heel behoorlijk te kunnen schaken. Ondanks dat hij direct door was gekomen van een nachtdienst. Met gezonde zetten wist hij zijn tegenstander al vroeg in de denktank te brengen. Die verbrandde behoorlijk wat tijd en had nog ongeveer een half uur, terwijl Arda slechts een minuutje of tien had gebruikt. Zijn tegenstander miste wat momenten om terug in de wedstrijd te komen. Vervolgens wist Arda zijn goede stelling netjes om te zetten in een gewonnen eindspel. Toen hij nog twee pionnen buit wist te maken hield zijn tegenstander het voor gezien. Daarmee waren de wedstrijdpunten makkelijk binnen. Het was nu nog de vraag met hoeveel punten verschil we konden winnen.

Ivan was als eerste klaar. Met zwart was hij remise overeengekomen met Jan Kersten. De partij was ongebalanceerd en spannend. Met tegenovergestelde rokades ging Ivan op zoek naar de witte koning die zich op de damevleugel bevond. Zijn tegenstander gooide zijn pionnen op de koningsvleugel naar voren. De stukken van Ivan werden teruggedrongen en leken elkaar in de weg te lopen. Het paard kon niet makkelijk weg van e8 en zorgde ervoor dat de andere stukken ook niet in het spel gebracht konden worden. Ivan wist zich hier echter handig uit te schaken en kon dames ruilen. Hiermee verzandde de witte aanval en werd de vrede getekend.

Op het zevende bord speelde Suyash met zwart tegen Allerd Peeters. De partij ging lang gelijk op, maar Suyash had zijn tijd beter gebruikt en had zo een behoorlijk tijdvoordeel. Op een gegeven moment besloot wit zijn pijlen te richten op de zwarte koning en ging de aanval in met g4. Hierbij ‘vergat’ hij eerst het zwarte paard op e6 te slaan en Suyash plaatste deze snel op f4, waarmee het een monster werd. Daarna kantelde de partij snel in het voordeel van Suyash. Via de open h-lijn en het paard op f4 wist hij enorm veel druk uit te oefenen op h3. Een foutje van de tegenstander strafte hij genadeloos af en scoorde zo het volgende punt.

Als laatste was Dennis nog bezig. Hij had weer een behoorlijk complexe partij waarin beide spelers in tijdnood waren. Gelukkig was dit niet de beslissende partij voor de wedstrijd. Over zijn partij schreef hij het volgende:

“Ik speelde met zwart tegen Josephine Damen. Een jongedame (geboortejaar 2008) met duidelijke schaaktalenten. Ik ging voortvarend van start met een door mij best vaak gespeelde opening. Maar Josephine vond een stellingopbouw welke ik in IRL of Online nog nooit gezien had. En dan word je geconfronteerd met nieuwe ideeën in een scherpe stelling. Een foutje is dan ook zo gemaakt. Het kostte ons beiden veel tijd, maar ik had mijn tijd wat beter gemanaged. Ze miste een combinatie die haar direct een stuk had opgeleverd, vervolgens miste ze een koningszet die de stelling in evenwicht hield. In plaats daarvan speelde ze een torenzet die direct duidelijkheid verschafte: ik won een stuk in een overzichtelijke stelling. Nog even de tijdnood door en de overwinning was daar. Josephine en ik hebben allebei, ondanks toch wel veel fouten over en weer, een leuke pot gespeeld. Ik ga weer op in de grijze schaakmassa, maar Josephine is weer een ervaring rijker. En op een dag zal ik zeggen: tegen haar heb ik gespeeld!”

Aan het eind van de middag was het scorebord duidelijk: 7-1. Een prachtige overwinning, maar die had ook minder groot kunnen zijn. Echter alle dubbeltjes vielen onze kant op en zo gaan we nu aan de leiding in groep 5G.

Roeland Wildemans