In ronde 7 kwam Helmond op bezoek in de vierde klasse. Een uitwedstrijd voor hen maar met al die verre en onbekende teams in de vierde klasse voelde het toch bijna een thuiswedstrijd. Vooraf was er wat spanning omdat de wedstrijd tegen De Juiste Zet terecht maar onnodig verloren was gegaan. Het zou toch niet?! Een nerveuze spanning was merkbaar onder de spelers, behalve bij Jeroen K., onverstoorbaar als altijd. We waren in ieder geval wel heel blij dat topschutter Hans B. weer aan ons eerste bord kon plaatsnemen.

Na de openingsfase zag het er goed uit. Hans B. stond minder, maar daar stonden goede stellingen van Jan, Rien, Jeroen K. en Jochem tegenover. Jeroen P. had na een tamme witte opening vrij snel gelijk spel in een symmetrische structuur bereikt, terwijl Hans H. een zeer complexe stelling had (zowel strategisch als tactisch). Jan had een potentieel gevaarlijke loper op b2 te bestrijden maar stond niet minder. Bas had een opening op het bord die hij vaker speelde. Alle reden dus tot optimisme.

Toen in het duel der teamleiders Jeroen P. met Pxd4! een cruciale centrumpion kon winnen was deze partij eigenlijk beslist. Roland Robinson weerde zich nog eens niet op de strategisch handigste manier. Nog iets langer duurde het dan ik dacht, maar Jeroen P. trok deze partij gecontroleerd over de streep. (0-1)

Remisekampioen Bas wist ook deze keer remise te halen. Hij kwam in een minder kritische variant terecht die hij goed beheerst en kwam okay uit de opening. Na ruil van drie sets lichte stukken was echter de muziek uit de stelling verdwenen, mede door het gebrek aan zwaktes. Remise was het resultaat. (0,5-1,5)

Jeroen K. speelde een prachtige partij. Zoals we van hem gewend zijn koos hij voor de aanval. Zwart reageerde volkomen inadequaat op de problemen die hem werden gesteld en ging mat met een fraaie combinatie van Jeroen. (0,5-2,5)

Hans B. kreeg een rustige opening te bestrijden maar wachtte wel erg lang met het nemen op c4. Hierdoor werd op een gegeven moment de opmars c4-c5 sterk. Maar een iets mindere stelling is nog lang niet verloren, en Hans bewees dit door nauwkeurig te spelen, de witte dreigingen te ontwijken, de juiste stukken te ruilen en daarmee remise te bereiken. (1-3)

Hans H. verloor in een zeer complexe situatie de controle over de stelling. Al vroeg werd er door beide partijen veel tijd geïnvesteerd. Veel van het latere middenspel heb ik niet gezien door mijn eigen tijdnood. (2-3)

Zelf had ik een zeer goede stelling bereikt omdat mijn tegenstander het vroege middenspel onhandig speelde. Het zwarte ruimtenadeel was des te erger omdat alle stukken nog op het bord stonden. In deze uitstekende stelling zag ik helaas niet hoe ik ‘normaal’ door de verdediging brak en offerde daarom maar een kwaliteit voor positionele compensatie. In de daarop volgende complicaties trok mijn tegenstander in hevige tijdnood aan het kortste eind. (2-4)

De matchpunten waren binnen, want Jan had een stelling die hij niet kon verliezen en ook Rien stond er goed voor. De partij van Jan was een lange en die gaat niet de boekjes in. Toen jeugdtalent Gachatur Kazarjan f4-f5?! speelde zag ik het rooskleurig in. Ik beoordeelde dit als een anti-positionele zet die Jan met zijn ervaring op zou kunnen vangen. Dat gebeurde ook en Jan had een sterk loperpaar. De langzame opmars van de zwarte pionnen en stukken was niet tegen te gaan. Jan gebruikte in niet-kritische situaties veel te veel tijd. In hevige tijdnood blunderde Jan zijn stelling echter weer weg tot een gelijke, kwam weer goed te staan, en toen weer gelijk. Uiteindelijk had Jan een dame plus pion tegen dame bereikt en wist hij na het omzeilen van vele schaakjes op de 100e zet wit tot opgave te nopen. (2-5)

Rien had al vroeg een betere stelling, maar brak niet echt door. Hij bleef echter heel lang iets beter staan, hoewel het karakter van zijn voordeel wel veranderde. Hij kon zijn ruimtevoordeel ombuigen in een beter licht stuk. Daarmee kon hij zijn prima gespeelde partij ook winnen. Een opsteker, want Rien verkeerde al een tijdje in een vormcrisis. (2-6)

Omdat concurrent Zuid Limburg 5 verloor staan we op kop met 12 matchpunten. In ons kielzog zijn er drie teams met 10 matchpunten. We zijn dus nog drie matchpunten verwijderd van de eindstreep.

Jochem Berndsen

Ronde: Ronde 7