HMC Calder B  –  Eindhoven A      2½ – 1½

De eerste wedstrijd van dit seizoen was voor het avondteam een flinke teleurstelling. In een wedstrijd waar de kansen er zeker waren werd met 2½-1½ het onderspit gedolven tegen het tweede van de drie avondteams van HMC Calder. We gaan de borden af van 4 naar 1, wat ook de volgorde was waarin de partijen eindigden.

Aan bord 4 speelde Arnold van der Heijden met zwart tegen Cees Nuijten. Het centrum werd dichtgetimmerd, Arnold had ruimte op de damevleugel, waar de witte koning stond. Zelf had hij zijn koning in het midden gelaten omdat wit druk had op de open g-lijn. Na een verkeerde afwikkeling van zijn tegenstander bleef Arnold met een prachtpaard over, tegenover een loper die vooral nog pionnen kon dekken. Hier wist Arnold wel raad mee en hij bracht het punt binnen na een mooie combinatie. 1-0 voor.

Op dit moment zag alles er positief uit aan bord 3, waar Rien met wit een chaotische koningsgambiet speelde tegen Loek Mostertman.  Veel tijd verstreek bij het berekenen van de tactische mogelijkheden in de stelling. Deze werden niet gevonden, maar de geofferde pion werd wel teruggewonnen en een gelijk toreneindspel bleef over. Helaas werd vlak voor de tijdcontrole een grap gemist die een toren kostte. 1-1

Alessandro had op bord 2 een prettige stelling bereikt met zwart tegen Matthijs Dijkstra. Het loperpaar werd veroverd en ingezet voor een aanval, wat resulteerde in een prachtige batterij op de lange diagonaal. Na afloop van de aanval bleef Alessandro materiaal voor, maar de stelling bleef gecompliceerd. Dit was zo lastig dat het uiteindelijk verzandde in een toreneindspel met remise. 1½-1½

Hoe lastig het was kunt u hier zien in een analyse van Alessandro zelf:

Onze kopman Jan Vosselman speelde aan bord 1 tegen Pierre Smeets. Na zo’n vijftien zetten had Jan nog maar één pion op de tweede rij staan, alle anderen werden in een razend tempo de aanval in gestuurd. Jan kwam terecht in een eindspel met een loper meer tegen twee verbonden vrijpionnen, met twee torens voor beide spelers. De stelling was vanaf ongeveer zet 25 van ondergeschikt belang, omdat de klok voorrang had. De tijd raakte snel op voor beiden en er werd zonder increment gespeeld. Ook het noteren schoot er bij in, waardoor niet duidelijk was hoeveel zetten er gedaan waren toen de vlag viel van Jans tegenstander. Jan had er toen 38 genoteerd, maar had even geen oog voor de klok. Toen de rook was opgetrokken had Jan nog een paar pionnen verloren. Hij verdedigde zich knap, maar net toen Jan de resterende pionnen kon oprapen om remise te maken viel zijn vlag. Hiermee viel het kwartje net de verkeerde kant op en moesten we de matchpunten in Den Bosch laten.

Rien de Böck

Smeets , P.M.V.E. (Pierre) 2054 Vosselman , J.M. (Jan) 2055 1 – 0