Verzwakt ESV faalt tegen Dordrecht

Ondanks het grote aantal verhinderingen en het niet compleet krijgen van het team wilden we er wel voor gaan. De start was wat rommelig omdat de tegenstander behoorlijk gechoqueerd was van het lege eerste bord. Dat was ik zelf ook wel een beetje, maar na twee dagen iedereen afgebeld te hebben en eveneens met alle inspanning van Jeroen lukt het niet om het team compleet te krijgen.
Zoals gezegd het 1e bord leeg en begonnen we met 1-0 achterstand.

Julien speelde adequaat tegen een Gruenfeld achtige opening. Het witte centrum wordt gecompenseerd door actief spel op de c-lijn. Wit besloot wijselijk af te wikkelen naar remise.

Bas kon het op bord 3 proberen en leek in een klassiek geweigerd damegambiet redelijk uit de opening te komen. Zwart speelde echter creatief tegen, en Bas kon niet doordrukken. Er kwam een zeer boeiend middenspel op het bord waar Bas kon dreigen met zijn vrije a- en b-pion, maar waar zwart een pluspion en het centrum tegenover stelde. Lange tijd was de stelling moeilijk te beoordelen, waarna beide spelers in remise berustten.

Ankit speelde een uitstekende partij, dwz met name de opening was zeer overtuigend waar de engines doorsloegen naar -10 voor wit. Ipv de killing zet Dd3 kwam De2 waarna Te1! plotseling ontsnapping bood. Ankit kon opnieuw beginnen en dat lukte aardig want in het eindspel snoepte hij een pion. Langzaam kwam het punt toch binnen. Ankit heeft aan een hoog bord inmiddels een superscore opgebouwd!!

Frans had een mooie positionele plus met een paard op c5 die de zwarte stelling bedreigde. Zwart bleef echter stug verdedigen. Ik geloof dat de partij richting de 100 zetten ging, maar het voordeel werd wel groter, vooral toen Frans de h-lijn kon bezetten met zijn toren. Vervolgens kwam door een mooie paardmanoeuvre de zwarte toren op g7 “op slot” te staan. De winst leek een kwestie van tijd. Bijvoorbeeld pion f7 veroveren of nog mooier de winst die Julien en Bas vonden, namelijk de koning naar f4 en dan het paardoffer Pf6-h5. Na aanname loopt de h-pion onhoudbaar door naar dame. Maar Frans zag geen directe winst en bleef het proberen. Zijn tegenstander was het wel zat en bood maar remise aan omdat hij dacht dat het wel eens 3x dezelfde stelling kon zijn. Maar… hij was niet aan zet, want had de klok ingedrukt waarop de wedstrijdleider vervolgens de klok stilzette. Er kwam protest van de teamleider, maar Frans vond het wel genoeg en berustte in remise. Dit had geen invloed meer op het eindresultaat, maar jammer dat het net niet lukte om de winst te vinden.

Fred kreeg een aantal onzekere zetten in de opening voorgeschoteld, waarna hij dacht dat het wel goed zou komen. Na de witte loper te hebben weggejaagd naar b3 leek het simpel verder te kunnen met ontwikkelen en c5 doorzetten. Maar toen kwam wit ineens in aktie en begon met Ph4 en f4 aan een zware stormaanval. Op het moment dat Fred weer wakker werd, was het al te laat. Een typisch geval van flinke onderschatting.

Jos leek zijn typische positionele opening op het bord te krijgen en in zijn huidige vorm leek me dat niet aangenaam voor de tegenstander. Die speelde echter onverstoorbaar door, zodat Jos in het eindspel moest bewijzen dat zijn loper beter was dan het paard, maar dat was niet echt duidelijk. Lange tijd leek hij uitzicht te houden op een goede uitslag totdat hij met g3-g4 dacht de pion op f5 te winnen. Helaas kon het zwarte paard toen naar f4 springen met een vervelend familieschaakje. Als Jos had gewonnen (of remise) dan was er nog veel mogelijk geweest, maar met inmiddels drie verliespartijen was de match verloren helaas.

Jan speelde een soort Spaans gambiet met zwart, maar de witspeler vond dat helemaal niet erg. Hij won nog een pion, verdedigde uitstekend en ging lekker op zijn pionnen zitten. Er kwam een gedekte witte pion op d7 en ook met ongelijke lopers was er maar een uitslag mogelijk: wit wint, zeker toen wit ook nog een vrije a-pion kreeg. Maar Jan bleef staan en verdedigde zich met man en macht. Heel knap, want met zijn stugge verdedigen bracht hij zijn tegenstander zodanig in verlegenheid dat hij akkoord ging met remise.

Hoewel Eindhoven de 3e plaats handhaaft is de aansluiting met de twee koplopers verdwenen. Nou ja, laten we dan de volgende rondes lekker vrijuit spelen omdat er niet zo veel meer op het spel staat. Maar jammer blijft het wel.

Fred Hallebeek

Dordrecht 2101 Eindhoven 2198 5 3
1. FM Mark Timmermans 2321 NO 1 0 Regl.
2. Lukas van der Linden 2235 Julien Sohier 2253 ½ ½
3. Rene Krul 2131 FM Bas van de Plassche 2391 ½ ½