Brabantse schoolschaakkampioenschappen 2012

Op 25 maart werd de finale van de Brabantse schoolschaakkampioenschappen voor het basisonderwijs gehouden in het prachtige gebouw van het St. Oelbert Gymnasium in Oosterhout, georganiseerd door de NBSB jeugdcommissie met o.a. Albert Jan Blank, Arno Eliëns en Walter Anema.
Voor de uitslagen verwijs ik u naar de site van de NBSB.

Onder de 25 deelnemende teams vier teams uit de regio Eindhoven: RIS (Regional International School), De Zevensprong, De Korenaar en De Trinoom.

Op de eerste plaats eindigde het team van RIS bestaande uit Sourav Bhattacharjee, Kritin Motamarri, Arpit Agrawal en Darshil Kapadia. Arpit speelt bij SV Nuenen, de andere drie bij SV Veldhoven. Sourav speelt sinds enige tijd ook mee bij de senioren van ESV.
Zij behaalden na zeven ronden Zwitsers 13 matchpunten en 24 bordpunten evenals het team van ’t Schrijverke 1 uit ‘s-Hertogenbosch (jeugdspelers van HMC) maar versloegen hen op weerstandspunten. Beide teams hebben zich geplaatst voor het NK later dit jaar.

Het team van De Zevensprong bestond uit Yosja Visser, Isaac van Hoogstraaten, Sigi van Lindt en Teun Rooijmans. Yosja speelt bij SV de Combinatie uit Asten, de overige drie bij de jeugd van ESV. Zij begonnen voortvarend met overwinningen van resp. 3-1 en 4-0 tegen  De Trinoom en De Baayaert 2. (De Trinoom met Ties Schalij aan het eerste bord; Ties won. Ties begon trouwens aan dit toernooi met een persoonlijke score van 27 uit 27, maar moest in de tweede ronde remise toestaan, toch een respectabele 97% over all)  Vervolgens werd verloren van de latere winnaar RIS waarbij Teun nog wel van Darshil wist te winnen; 1-3. Ronde 4 werd niet helemaal kansloos maar toch verloren van ’t Schrijverke 1 met 0-4. Wederom een Eindhovens onderonsje in ronde 5: De Korenaar werd met 4-0 verslagen. Cruciaal bleek de confrontatie in de voorlaatste ronde met De Elzen 1, het team dat in de eindstand beslag wist te leggen op de derde plaats. De topborden bleken te sterk voor ons, Sigi wist remise te maken en alleen Teun scoorde het volle punt. Na een degelijke 4-0 tegen De Christoffel 1 konden de mannen het toernooi met opgeheven hoofd verlaten: Zevende met 8 matchpunten en 17½ bordpunt. Drie keer verloren van de nummers een, twee en drie tegenover drie keer een 4-0 overwinning. Nummer vier, vijf en zes hadden een lichter programma door een keer te verliezen in de eerste twee ronden en één puntje meer tegen De Elzen zou ons op een derde plaats hebben doen eindigen. Zo gaat dat in het Zwitsers. Zo gaat dat in het schaken.
Persoonlijke scores: Yosja 3, Isaac 4, Sigi 4½ en Teun maar liefst 6 uit 7.

Volgend jaar in de categorie “Voortgezet Onderwijs Onderbouw” want de basis is gelegd en de basisschool is dan achter de rug.