Het is ronde vijf, we hebben ronde drie en ronde vier even overgeslagen. Moest van de overheid. Sinds vrijdag mag zowat alles weer; net voor het carnaval worden de teugels gevierd. Als dat maar goed gaat, sprak van Speijk toen hij de lont in het kruitvat stak.
Enfin, er gebeuren ergere dingen op de wereld. Laten wij het over schaken hebben.
Op maandagavond 21 februari was het dan eindelijk weer eens tijd voor een rondje avondcompetitie. Mierlo/Geldrop was de tegenstander. Je schrijft dat overigens met een / en niet met een – , zodat je tevoren niet weet of je nou tegen Mierlo en/of tegen Geldrop moet spelen. Wij laten ons daardoor niet van de wijs brengen, zo zal blijken.

Allereerst de uitslag. Het werd 3 – 1. Had ik al verteld dat het een thuiswedstrijd was ?
Het was een thuiswedstrijd, dus Eindhoven won.
Aan bord 1 hadden wij een invaller opgesteld omdat Dennis verhinderd was: Paul van Zon. Paul heeft zich aardig van zijn taak gekweten, gezien de uitslag van zijn partij. Meer weet ik er (nog) niet van.
Aan bord twee speelde teamleider Morris. Tijdens de post mortem (lijkschouwing, ook wel nabespreking) zag ik hem worstelen met de witte stukken tegen een Wolga-gambiet. En ten onder gaan.
Roeland won ook. Ook daarvan heeft uw verslaggever geen enkele aanwijzing bereikt over het hoe of waarom. Omdat ik desondanks van plan was het over schaken te hebben volgt nu het relaas van mijn eigen partij. Daar was ik grotendeels wel zelf met volle aandacht bij. Bovendien heb ik de zetten genoteerd, opdat ik hier verslag kan doen:

Ik spreek hierbij de hoop uit dat dit verslag ooit nog eens gecompleteerd wordt, maar vrees dat we eerst de carnavalsperikelen zullen moeten doorstaan.
Veel plezier daarmee dan maar.

Ron van Hoogstraaten

P.S.  Roeland: