ESV 4 seizoen 2021/22

Ons seizoen is voorbij en een aantal captains van andere teams hebben in het laatste wedstrijdverslag ook een samenvatting/overzicht gemaakt over het hele seizoen. Op dit moment heb ik Corona met alleen verkoudheidsklachten. Met de thuisisolatie heb ik al mijn plannen voor dit weekend moeten afzeggen en dat geeft mij mooi de tijd om dit verslag te maken. Elk nadeel heeft zijn voordeel zei Cruijff al.

Bij de laatste wedstrijd nam Flip de honneurs als captain waar. Met winst zouden we op eigen kracht in de klasse blijven. Bij een gelijkspel zouden we afhankelijk zijn van het resultaat van onze degradatieconcurrent Kempen Combinatie 3. Helaas lukte het ons niet om te winnen van HMC 3. We verloren met 2½ – 5½. Met een rating verschil van 100 punten is dat ook niet zo verwonderlijk. Het zal ook mede te wijten zijn aan het feit dat we onze 1ste bord-speler Hanz Martin Cheng moesten missen vanwege een verhuizing naar Finland, waardoor iedereen tegen een iets sterkere tegenstander moest spelen. Belangrijk lichtpunt was wel dat alle punten die we haalden binnen gesleept werden door onze jeugdspelers Nirupa, Freek en Wu-Ji. Aangezien de jeugd de toekomst heeft, ben ik daarom zeer hoopvol over volgend seizoen.

Ook over het hele seizoen genomen deed onze jeugd het prima. Elysia met 3 uit 7 op bord 3 met een aantal spectaculaire partijen. Nirupa met een prima 3 uit 6 waarvan vier remises, wat in dit geval niet betekent dat dat saaie salon remises waren, integendeel. Wu-JiKao kon helaas in het begin niet altijd meedoen, maar zijn resultaat van 3 uit 3 (100%) kan niet beter: Hulde. Gelukkig gaat hij volgend seizoen meer meedoen ! Alleen voor Eric was het te vroeg om mee te gaan doen met de senioren. Hij weerde zich kranig, maar zijn tijd komt nog wel. In de laatste wedstrijd viel Freek Thijssen met een winstpartij goed in in de laatste ronde en dat belooft veel goeds voor volgend seizoen.

Bij de senioren waren de resultaten oké tot zeer matig. Hanz Martin haalde op het eerste bord een prima resultaat met 2½ uit 6. Ook Rons resultaat met 1½ uit 4 (omdat hij wat later weer inschoof) was nog oké met ook een hogere TPR. Voor overigen: Albert, Flip, Bart en mijzelf was het matig tot zeer matig. Volgend jaar moeten we ons aan de jeugd optrekken ! Bart wil ik bij deze bedanken voor zijn enthousiaste bereidwilligheid om vier keer in te vallen.

Overall was al aan het begin van het seizoen de voorspelling dat we het niet makkelijk zouden krijgen. Dat is uitgekomen maar we hebben het vege lijf gered. Ondanks de magere resultaten was de onderlinge sfeer prima en daarvoor kunnen we elkaar als team bedanken ! Op naar volgend seizoen waarin ook Luna Huang en Ethan Chua gaan meedoen. We nemen afscheid van Albert Coenen, die stopt met competitieschaken en ook van Bart Stienen die andere dingen gaat doen en we hadden al iets eerder afscheid genomen van Hanz Martin. Bij deze dank voor jullie inzet.

Jullie captain

Ewout Snoeck