TKT 2020

TKT 2020    Juryrapport

Punt tien van de agenda. Eindelijk tijd voor het onderwerp waar zowat iedereen halsreikend naar uitgekeken heeft: de uitreiking van de Twan Kastelijn-Trophee ook wel bekendstaand als de Gouden Ganzenveer, de prijs voor degene die afgelopen seizoen in woord en geschrift het meest aansprekend gecommuniceerd heeft met de rest van de vereniging en niet te vergeten de buitenwereld, in de ogen van de jury welteverstaan.

Vroeger, toen wij jong waren, en de wereld overzichtelijk scheen omdat de wereld zoveel kleiner was schreven wij op perkament met inktpot en ganzenveer. Die tijd, beste mensen, is nagenoeg voorbij; wie krijgt er nog wel eens een handgeschreven brief, wie koopt er nog wel eens een velletje postzegels ? Tegenwoordig communiceren wij via bits en bytes en hebben vrijwel allemaal een klein computertje op zak om de nodige (en onnodige) contacten te onderhouden.

Met het oog op de toekomst van de vereniging moeten wij dus in onze terugblik op het afgelopen seizoen terdege rekening houden met dit aspect. Voor onderlinge communicatie zijn kortere lijntjes denkbaar dan e-mailverkeer en onze onvolprezen website. Ik zeg niet dat we nu massaal moeten gaan facebooken, twitteren of tik-tokken, maar een platform als WhatsApp of soortgelijk kan wel degelijk iets toevoegen. Bij de jeugdafdeling wordt hier al volop mee geëxperimenteerd. Daar verzorgt Nico Schellingerhout de contacten en wordt een WhatsApp groep met in principe alle ouders en jeugdleden opgezet. Over de jeugd gesproken: Karthika Sivaramakrishnan (de moeder van Nirupa) publiceert al jaren stipt en vlekkeloos de uitslagen van de interne jeugdcompetitie. Beiden verdienen dus genomineerd te zijn voor de trophee der tropheeën.
Net zoals: ikzelf (alweer) , Jochem Berndsen, Alessandro Di Bucchianico, Bram Klapwijk, Roeland Wildemans en Ewout Snoeck. Eervolle vermeldingen zijn er voor Jos Sutmuller, Hans Ouwersloot, Rien de Böck, Bas van de Plassche en Jan Toorman voor hun verslagen op de website. Ondanks het voortijdig afgebroken seizoen toch nog 27 stuks en stuk voor stuk van hoge kwaliteit, lees maar na: hulde!

Uit die acht kandidaten moet ik er één kiezen. Ik val dus af. Het zou mijn wankele reputatie niet ten goede komen wanneer ik er, als hoofd van de jury, met de hoofdprijs vandoor ging.

Bram Klapwijk was zich vanaf zijn eerste verslag bewust van het feit dat hij wel eens voor de Gouden Ganzenveer in aanmerking kon komen en ondanks die enorme druk op zijn schouders leverde hij puik werk met drie verslagen bolstaand van de prachtigste metaforen en eindigt daarmee als derde en prominent belofte voor de toekomst.

Roeland Wildemans en Ewout Snoeck schreven ieder zes verslagen waarbij die van Roeland eruit sprongen qua samenhang en originaliteit. Roeland eindigt dit jaar op het podium, zoals dat heet, maar net niet op de hoogste trede. Indien voorhanden was de Zilveren Ganzenveer zijn deel geweest.

Dit jaar deed zich namelijk iets opmerkelijks voor dat alles overhoop haalde. Nederland ging plat, de schaakwereld volgde in eerste instantie, maar vond een alternatief. Schaken is namelijk bij uitstek geschikt om online te worden beoefend. Jochem pakte als eerste die handschoen op, later gevolgd door Carlsen en de zijnen, maar daar kan het hier nu niet over gaan. Jochem was en is de drijvende kracht achter onze online schaakclub op Chess.com heel toepasselijk ‘EindhovenseSV’ geheten. Maar liefst eenentwintigmaal organiseerde hij op maandagavond een digitaal snelschaaktoernooi voor wie maar mee wilde doen. Overigens het vaakst gewonnen door Bas, maar dat kan u nauwelijks verwonderen. Op het moment van schrijven heeft de club 48 leden.

Samen met Alessandro (twee jaar geleden de winnaar van deze prijs) nam hij nog een geweldig initiatief: online matches tegen onze zusterclub WLC alsook tussen jeugd en volwassenen van ESV. De filmpjes hiervan gingen viraal (hoe toepasselijk) en kunnen nog steeds op YouTube worden bekeken. De jury heeft genoten van de wijze waarop Jochem het commentaar verzorgt bij de partijen en ook van de nabesprekingen die hij met verschillende spelers gehouden heeft. Wat mij betreft een schot in de roos en Jochem Berndsen is derhalve de terechte winnaar dit jaar.

Verder uit het juryrapport:  Softwarematig (zonder spatie) onovertroffen.
Waar wij eenvoudige digibeten met de handen in het haar welwillend doch niets bewerkstelligend stevig staan te schutteren, legt hij bij het Kerstjeugdtoernooi ogenschijnlijk in een handomdraai verbinding tussen het netwerk van het Lorentz Casimir-lyceum en de onzen, waardoor wij live met de zaal standen en uitslagen konden delen. Ook dat is communicatie in ultima forma namens de Eindhovense Schaakvereniging en daarmee punten waard voor de Gouden Ganzenveer.

Tot slot zij nog vermeld, ook al heb ik dat niet meegewogen bij het tot stand komen van de einduitslag, het vele werk dat hij uit hoofde van zijn functie als secretaris van de vereniging verricht.

Heel even heb ik nog getwijfeld: toen hij in de uitnodiging voor de algemene ledenvergadering het bestond de naam van de Trophee foutief te spellen – Kastelein met de ei van eis – tot het besef indaalde dat dat meer mijn aberratie is en het daar helemaal niet om gaat.

Het is mij dan ook een eer dit jaar de Twan Kastelijn Trophee te mogen uitreiken aan onze secretaris,
Jochem Berndsen !

De jury,