En nu: erop of eronder

Unieke situatie !

Terwijl het derde team enorm goede kansen heeft om kampioen te worden, spelend in dezelfde klasse als ons vierde team, moet het vierde team strijden voor de vermoedelijk laatste kans om niet te degraderen.

In mijn verslag van de eerste ronde heb ik destijds al geschreven dat ons derde weliswaar met 4½ – 3½ gewonnen had, maar dat het evengoed andersom kon zijn geweest.
Hoe dat kan? Dat kan alleen omdat het vierde team veel minder zwak is dan het lijkt als je alleen maar kijkt naar de stand van dit moment. Ik heb sterk de indruk dat de geluksfactor groter is dan we soms zouden willen in onze groep, met teams die qua sterkte niet veel verschillen, en waar iedereen, vroeg of laat, maar al te gemakkelijk een grote blunder kan begaan.
Niet voor niks: in onze groep zijn maar liefst ZES wedstrijden in 4 – 4 geëindigd. Dus die hadden gemakkelijk allemaal een halfje minder of meer kunnen scoren, met bijbehorend teamresultaat! Ook zijn er op dit moment maar liefst VIER teams die nog kans maken op het kampioenschap (met ons derde team slecht één punt meer dan drie achtervolgers). Maar ook al staat ons vierde team onderaan, ze moeten nog tegen de twee bijna-onderste teams. Ook hebben ze duidelijk de meeste bordpunten. En supertoevallig: ons derde team moet nog tegen dezelfde twee teams.
Dus redelijkerwijs: het derde team gaat zo door en wordt kampioen door die twee teams te verslaan. En het vierde team hoeft maar 1x te winnen om in één klap twee teams achter zich te laten waarmee degradatie wordt voorkomen!

Zullen we dat dus maar doen?!?!
En veel bordpunten scoren voor de zekerheid….

Jan Toorman

Team MP BP 1 2 3 4 5 6 7 8
8 23.5 4 4
7 24.5 4 3
7 22.5 4 4 4 6
7 21.5 5 4
5 23.5 4 8
3 14.5 2 4

1 gedachte op “En nu: erop of eronder

1. ESV 3 speelt nog tegen Kempen Combinatie 3 (6e ronde) en de Oude Toren 1 (7e ronde).
    ESV 4 speelt nog tegen de Oude Toren 1 (6e ronde) en tegen de Stukkenjagers 5 (7e ronde).
    Als ESV 4 erin slaagt om van de Oude Toren 1 te winnen, dan is het heel goed mogelijk, dat ze niet degraderen, want dan stijgen ze van de 8e naar de 6e plaats.

Albert