Morris Brabants A kampioen

Afgelopen weekend werden door onze vereniging in samenwerking met de NBSB en KNSB de voorrondes van het NK in de A, B en C categorie georganiseerd. Deze wedstrijden golden tevens als Brabants kampioenschap. Ons lid Morris Schobben werd Brabants kampioen in de A categorie (t.e.m. 18 jaar), Wendy Huang werd meisjeskampioen in de B categorie (t.e.m. 16 jaar).

De opzet van de Nederlands jeugdkampioenschappen in de A, B en C categorie is dit jaar vernieuwd. Er wordt gestreefd naar een compact toernooi waar alleen maar sterke jeugdspelers aan meedoen zodat deelname voor de allersterksten ook weer interessant wordt. In het verleden mocht iedere onderbond haar kampioen afvaardigen naar het NK waardoor het niveau meestal sterk uiteen liep, de echte toppers lieten het toernooi daarom vaak aan zich voorbij gaan. Om een sterk toernooi te bereiken worden er nu vier regionale voorrondes georganiseerd. De beste drie van iedere voorronde plaatsen zich samen met de statushouders voor het NK.

De NBSB viel de eer te beurt om in het eerste jaar één van deze vier voorrondes te organiseren. De eer werd doorgespeeld aan de jeugdafdeling van onze club. De TU/e bleek een ideale locatie voor dit toernooi. De collegezalen waren perfect voor de side events die naast dit toernooi georganiseerd werden zoals een lezing van Jan Toorman over ADHD, een lezing van Herman Grooten over schaken en live commentaar op de partijen voor de toeschouwers door Mark Haast. De grote collegezaal in Metaforum was prima om in te schaken. Deze zaal bood ook ruimte aan de Bekerwedstrijd tussen ESV-Souburg en aan de barrages van het Brabants meisjeskampioenschap in de D categorie. Deze voorrondes golden ook meteen als Brabants jeugdkampioenschap.

De collegebanken lenen zich prima om op te schaken.

In de A categorie was Morris Schrobben de hoogst eindigende NBSB speler en kreeg dus de titel Brabants kampioen. Met een halfje meer zou hij zich zelfs geplaatst hebben voor de barrage om een NK ticket.

Morris krijgt de wisselbeker in ontvangst van NBSB voorzitter Leon van Gelder.

In de B categorie werd Wendy Huang het beste meisje uit de NBSB en dus Brabants kampioene. Zij plaatste zich ook voor het NK, maar ze ziet van deelname af omdat ze al meedoet aan het NK in de C categorie. Met haar 9 jaar is ook dat al genoeg uitdaging. Charlie Tang van WLC werd algemeen Brabants kampioen in de B categorie en plaatste zich voor het NK B.

Wendy met beker en wisselbeker. De wisselbeker is goed gevuld.

In de C categorie had onze club drie ijzers in het vuur. Tommy Grooten werd gedeeld tweede, Valentijn van Warmerdam vierde en Timo Verhoef zesde. Ook Tommy ziet af van deelname aan het NK C omdat hij al meespeelt in het NK D. Met zijn zeven jaar moest hij bij de C’s (t.e.m. 14) soms spelen tegen kinderen die twee keer zo oud waren als hij. Kampioen in de C categorie werd Marieke van Essen. Marieke vergat in de laatste ronde wat “sportieve plicht” betekent en gaf met een toren meer remise. Hierdoor werd Tommy niet ongedeeld tweede.

Tommy bezint zich tijdens zijn partij. Op de achtergrond is de nieuwe Brabants kampioen Marieke van Essen in diep gepeins verzonken.

Bij de barrages voor het NK D meisjes waren er nog drie tickets te vergeven. Onze clubgenoten Elysia Feng en Luna Huang waren twee van de gelukkigen. Nirupa Ganeshram viste net met een half puntje achter het net.

Bij al deze successen kon ons bekerteam natuurlijk niet achterblijven. Zij versloegen souburg met 3-1.

Ons bekerteam voelde zich weer even jong.

Jan Toorman deelt zijn kennis over ADHD.

Tijdens de lezing van Herman Grooten wees Herman drie vrijwilligers aan om naar voren te komen voor allerlei experimenten. Het korte termijn geheugen van Wendy bleek fenomenaal.

Mark Haast gaf live commentaar samen met Herman Grooten.

(foto’s: Ad Bruins)