Elysia Nederlands Meisjeskampioen

In Almelo is altijd wat te doen! Zo wordt er sinds vorig jaar ook nog eens het Nederlands Jeugd Schaak Kampioenschap gehouden voor de leeftijdsklassen A, B en C. Opvallend was dat het de open A categorie, de sterkste categorie, dit jaar door een meisje werd gewonnen: wereldkampioene Eline Roebers troefde al haar manlijke collega’s af. Een ander meisje, Machteld van Foreest werd vierde en dan mogen de jongens nog blij zijn dat onze Wendy niet meedeed. Onze club was sterk vertegenwoordigd in de C categorie waar Sascha, Gachatur en Ivan alle drie in de middenmoot eindigden . Nirupa vertegenwoordigde ons in de meisjes A/B, maar kon geen potten breken. De ster van onze club was Elysia die de titel in de meisjes C categorie voor zich opeiste. Lees verder

D team Nederlands kampioen, C team derde

Zaterdag was de finale van de Jeugd Club Competitie voor de leeftijdscategorieën A, C en D. Voor de D (11-12 jaar) was er al eerder een halve finale gespeeld waarbij ons D team zich geplaatst had. Nu was de finale over vijf rondes waarbij ook nog de resultaten uit de halve finales werden meegenomen tussen teams die zich geplaatst hadden voor de finale. Voor de A en de C (13-14 jaar) was dit de derde van drie dagen, iedere dag kende drie rondes. Het D team nam een gelijkspel en een overwinning mee uit de halve finale. In de finale moest Ethan verstek laten gaan omdat hij geveld was door corona. Boyd kwam hem vervangen en deed dat meer dan verdienstelijk. De grote concurrent was het D team van DD uit Den Haag. In de tweede ronde werd daarmee afgerekend waarna de andere teams ruim verslagen werden. De kracht lag vooral op de staartborden: Freek op bord drie scoorde 5 uit 5 en Boyd op bord vier 4.5 uit 5.  Maar ook Gachatur met 3 en Sascha met 4 lieten zich niet onbetuigd.

Het winnend D team met Boyd, Freek, Gachatur en Sascha

Het C-team bivakkeerde na twee speeldagen in de subtop. Die positie wisten ze keurig vast te houden. De nummers een en twee (KC Chesscool en Zukertort) waren buiten bereik, maar VAS werd nog net op bordpunten geklopt waardoor ze op een derde plaats eindigden. Ivan was met 5 uit 6 op bord een de topscoorder.

Valentijn, Ivan, Nirupa en Elysia bij de prijsuitreiking

KC Chesscool pakte de titel. Ook in de A categorie waren zij de sterksten.

E team Nederlands Kampioen

Alweer? Ja alweer! In het voorjaar werd ons E team al Nederlands online kampioen, nu hebben ze het fysiek kampioenschap binnengehaald. Het fysiek NK E teams werd gehouden in Groningen. Zoals de trouwe lezers van onze website weten is ons E team daar op zijn best: ook in 2009 en 2010 haalden we in Groningen de titel binnen. Waar de laatste twee jaren ons  E team de titel met overmacht binnenhaalde, moesten ze er dit jaar voor vechten. Een mooi verslag met een leuke video van het gebeuren staat hier.

Eerste dag JCC

Zaterdag was de eerste dag van de Jeugd Club Competitie, dit is het Nederlands kampioenschap voor jeugdteams. Onze twee E teams en ons C team kwamen in actie.  Het C team speelt drie dagen waarvan dit de eerste was. Met een 3-1 overwinning, een 3-1 nederlaag en een bye kan het nog alle kanten op gaan. Onze E teams speelden halve finales in poules van acht teams. De eerste vier teams uit iedere poule gaan verder naar de finale. Het tweede team haalde het net niet en is uitgeschakeld. Het eerste team won zes keer met 4-0 en liet zich één keer verrassen met een 2-2 gelijkspel. Zij nemen de resultaten van de halve finales mee naar de finale.

Gachatur Nederlands fysiek D kampioen

Fysiek D kampioen? Jawel! In Mei waren de Nederlandse online D kampioenschappen al gehouden. Maar met de aangekondigde versoepelingen kwamen er weer allerlei nieuwe mogelijkheden. De moeder van ons jeugdlid Mathijs Vogels greep deze kans om samen met enkele andere schaakouders de Nederlandse fysiek D kampioenschappen te organiseren in Best. De animo hiervoor was overweldigend: er waren 52 deelnemers waarvan zes van onze club. Gachatur bleek de sterkste. In de vierde ronde moest hij een remise afstaan aan zijn clubgenoot Sascha en liep hij telkens een half puntje achter op Akshaj Katpatal uit Almere. In de zevende ronde was de onderlinge confrontatie die overtuigend door Gachatur gewonnen werd. Hij eindigde met 8,5 uit 9 op de eerste plaats.

Sascha deed ook lang mee in de top, maar na de remise in de vierde ronde leed hij twee achtereenvolgende nederlagen. Met 6 uit 9 kon hij tevreden zijn met zijn gedeelde vijfde plaats.

Freek, Mathijs en Kevin  handhaafden zich goed in de middenmoot met respectievelijk 5, 4 en 4 punten. Eric had het zwaar en eindigde in de staart met anderhalve punt. Lees verder

Melody en Niranjana Nederlands meisjeskampioen

Op de pupillendag heeft Melody Zhang de meisjestitel in de wacht kunnen slepen in de H categorie. Onze jongens in deze categorie, Thomas en Alan, werden respectievelijk gedeeld 6de en 16de in de afdeling algemeen. De oudere broer van Melody, Eric, speelde in de F categorie en werd gedeeld 13de. In deze F categorie speelde Freek lang mee voor het algemeen kampioenschap maar moest uiteindelijk genoegen nemen met de tweede plaats. Boyd werd hierin gedeeld vierde. In de G categorie was de meisjestitel voor Niranjana, het jongere zusje van Nirupa.

Herstart maandag 7 juni

In het kader van de versoepelingen kunnen we komende maandag weer een begin maken met schaken zoals het bedoeld is: met een bord en stukken en een ‘echte’ tegenstander.
Voor de volwassenen: in principe gaat het door. Er moeten nog een paar organisatorische hobbels genomen worden; zo wachten we nog even op de corona-regels van de Lievendaal. U ontvangt een mail van onze secretaris met alle ins en outs binnenkort op uw virtuele deurmat.
Voor de jeugd: We starten maandag op de ISE. Er gelden een aantal voorwaarden:

• Handen desinfecteren alvorens het klaslokaal te betreden.
  • Mondkapje verplicht in gangen en algemene ruimten (vanaf de vereiste leeftijd).
  • Na afloop de ruimtes (gebruikte tafels etc.) desinfecteren. Middelen zijn aanwezig.
  • Ouders mogen het terrein niet betreden, zij wachten op de parkeerplaats.

E team prolongeert NK titel

Ons E team heeft zaterdag met overmacht het NK gewonnen. In 2019 was ons E team al, pre-corona, kampioen geworden; vorig jaar werd het toernooi afgelast; dit jaar was er een online versie van het NK. Was de winst in 2019 al zeer overtuigend, dit jaar was het nog overtuigender. Een citaat van de KNSB website:

ESV Eindhoven was een maatje te groot in de finale van de Meesterklasse E (tot en met 10 jaar). Ze wonnen alle 7 wedstrijden vandaag en hadden al 6 matchpunten uit de halve finales meegenomen.
Met 20 matchpunten uit 10 wedstrijden en 37 bordpunten van de 40, stond er geen maat op.
Het team bestond uit: Kevin Wang Ze, Sascha Kurt, Boyd Leenen en Freek Thijssen
Gefeliciteerd!

Alle leden van het E team speelden een thuiswedstrijd: Kevin, Sascha, Freek en Boyd

Kleine aanmerking op het KNSB citaat: wij kennen Kevin onder de naam Kevin Gang, zijn Chinese naam is Kevin Wan Ze, de KNSB heeft dat fraai gecombineerd.