Wendy op het WK

Vorige week is het online jeugd WK rapidschaken gestart. De opzet van het toernooi is bijzonder: de deelnemers spelen eerst in een regionale voorronde en de drie besten van iedere voorronde plaatsen zich voor de finale. In de finale krijgen ze gezelschap van de vier hoogste ratinghouders in die leeftijdsklasse. Er zijn vier regionale voorrondes: Afrika, Amerika, Azië  en Europa. Namens de KNSB speelden 13 deelnemers in de Europese voorronde, Machteld van Foreest  is vanwege haar rating direct geplaatst voor de finale.

De Eindhovenaren Yichen, Luna en Tommy werden helaas uitgeschakeld in de voorronde, maar Wendy behaalde een keurige eerste plaats en zien we terug in de finale. Deze finale wordt gespeeld van 19 tot 23 december en is te volgen via deze link.

Het enige andere KNSB lid dat zich plaatste voor de finale is Eline Roebers.

Europees online jeugdkampioenschap

Afgelopen weekend beleefden we weer een primeur: het eerste online Europees Jeugdkampioenschap schaken. Het voordeel van online schaken is dat de reiskosten beperkt zijn waardoor de KNSB eens flink kon uitpakken met het aantal deelnemers. De KNSB had maar liefst 23 spelers afgevaardigd. De andere bonden deden hier vaak niet voor onder zodat het toernooi een groot spektakel werd. De spelers stonden onder streng toezicht wat valsspelen bemoeilijkte. In Nederland werd geschaakt op vier locaties, allen voorzien van een arbiter en camera. Een van de locaties was in Eindhoven waar de KNSB een luxe ruimte op Strijp-S had afgehuurd. Onze club was goed vertegenwoordigd met drie leden en drie ex-leden.

Pupillendag 2020

Afgelopen zaterdag, 20 juni, was de nationale pupillendag. Dit is het Nederlands kampioenschap voor de allerjongste kinderen. Bij de pupillendag zijn er drie groepen: de F-groep voor kinderen uit 2011, de G-groep voor kinderen uit 2012 en de H-groep voor kinderen uit 2013 en later. Ook dit toernooi werd online georganiseerd. Dat online schaken voor de allerjongsten soms problemen geeft blijkt uit dat van de 120 kinderen die zich geplaatst hadden maar 102 in de uitslag voorkomen. Het toernooi  werd van deskundig commentaar voorzien door Stefan Kuipers die tijdens de uitzending allerlei gasten ontving zoals GM Zhoaqin Peng, kinderboekenschrijfster Joyce van der Meijden (van Simon de schaker) en voor de moeders zanger/schaker Nick Schilder. Lees verder