Eerste dag JCC

Zaterdag was de eerste dag van de Jeugd Club Competitie, dit is het Nederlands kampioenschap voor jeugdteams. Onze twee E teams en ons C team kwamen in actie.  Het C team speelt drie dagen waarvan dit de eerste was. Met een 3-1 overwinning, een 3-1 nederlaag en een bye kan het nog alle kanten op gaan. Onze E teams speelden halve finales in poules van acht teams. De eerste vier teams uit iedere poule gaan verder naar de finale. Het tweede team haalde het net niet en is uitgeschakeld. Het eerste team won zes keer met 4-0 en liet zich één keer verrassen met een 2-2 gelijkspel. Zij nemen de resultaten van de halve finales mee naar de finale.

Gachatur Nederlands fysiek D kampioen

Fysiek D kampioen? Jawel! In Mei waren de Nederlandse online D kampioenschappen al gehouden. Maar met de aangekondigde versoepelingen kwamen er weer allerlei nieuwe mogelijkheden. De moeder van ons jeugdlid Mathijs Vogels greep deze kans om samen met enkele andere schaakouders de Nederlandse fysiek D kampioenschappen te organiseren in Best. De animo hiervoor was overweldigend: er waren 52 deelnemers waarvan zes van onze club. Gachatur bleek de sterkste. In de vierde ronde moest hij een remise afstaan aan zijn clubgenoot Sascha en liep hij telkens een half puntje achter op Akshaj Katpatal uit Almere. In de zevende ronde was de onderlinge confrontatie die overtuigend door Gachatur gewonnen werd. Hij eindigde met 8,5 uit 9 op de eerste plaats.

Sascha deed ook lang mee in de top, maar na de remise in de vierde ronde leed hij twee achtereenvolgende nederlagen. Met 6 uit 9 kon hij tevreden zijn met zijn gedeelde vijfde plaats.

Freek, Mathijs en Kevin  handhaafden zich goed in de middenmoot met respectievelijk 5, 4 en 4 punten. Eric had het zwaar en eindigde in de staart met anderhalve punt. Lees verder

Zomerschaaktoernooi succes

Op 15 augustus vond er een zomerschaaktoernooi plaats in het Hubblecafé van de Technische Universiteit Eindhoven. De 38(!) deelnemers troffen het met het prachtige zomerweer. Het deelnemersveld was een leuke mix van club- en huisschakers. Het toernooi werd met 6 1/2 uit 7 gewonnen door Joep Nabuurs (Elo 2308) op de voet gevolgd door Jeroen van de Put met 6 uit 7. De prijs voor de beste huisschaker ging naar Petrus Bult die een knappe 4 uit 7 scoorde. De prijs voor de beste TU/e medewerker ging naar Alessandro Di Bucchianico (5 uit 7) die als enige winnaar Joep Nabuurs een remise wist af te snoepen.

Het toernooi werd uitstekend georganiseerd door Roeland Wildemans, die naast het verzorgen van de wedstrijdleiding ook nog zelf meespeelde en heel knap 4 uit 7 scoorde.

Melody en Niranjana Nederlands meisjeskampioen

Op de pupillendag heeft Melody Zhang de meisjestitel in de wacht kunnen slepen in de H categorie. Onze jongens in deze categorie, Thomas en Alan, werden respectievelijk gedeeld 6de en 16de in de afdeling algemeen. De oudere broer van Melody, Eric, speelde in de F categorie en werd gedeeld 13de. In deze F categorie speelde Freek lang mee voor het algemeen kampioenschap maar moest uiteindelijk genoegen nemen met de tweede plaats. Boyd werd hierin gedeeld vierde. In de G categorie was de meisjestitel voor Niranjana, het jongere zusje van Nirupa.

E team prolongeert NK titel

Ons E team heeft zaterdag met overmacht het NK gewonnen. In 2019 was ons E team al, pre-corona, kampioen geworden; vorig jaar werd het toernooi afgelast; dit jaar was er een online versie van het NK. Was de winst in 2019 al zeer overtuigend, dit jaar was het nog overtuigender. Een citaat van de KNSB website:

ESV Eindhoven was een maatje te groot in de finale van de Meesterklasse E (tot en met 10 jaar). Ze wonnen alle 7 wedstrijden vandaag en hadden al 6 matchpunten uit de halve finales meegenomen.
Met 20 matchpunten uit 10 wedstrijden en 37 bordpunten van de 40, stond er geen maat op.
Het team bestond uit: Kevin Wang Ze, Sascha Kurt, Boyd Leenen en Freek Thijssen
Gefeliciteerd!

Alle leden van het E team speelden een thuiswedstrijd: Kevin, Sascha, Freek en Boyd

Kleine aanmerking op het KNSB citaat: wij kennen Kevin onder de naam Kevin Gang, zijn Chinese naam is Kevin Wan Ze, de KNSB heeft dat fraai gecombineerd.

Wendy op het WK

Vorige week is het online jeugd WK rapidschaken gestart. De opzet van het toernooi is bijzonder: de deelnemers spelen eerst in een regionale voorronde en de drie besten van iedere voorronde plaatsen zich voor de finale. In de finale krijgen ze gezelschap van de vier hoogste ratinghouders in die leeftijdsklasse. Er zijn vier regionale voorrondes: Afrika, Amerika, Azië  en Europa. Namens de KNSB speelden 13 deelnemers in de Europese voorronde, Machteld van Foreest  is vanwege haar rating direct geplaatst voor de finale.

De Eindhovenaren Yichen, Luna en Tommy werden helaas uitgeschakeld in de voorronde, maar Wendy behaalde een keurige eerste plaats en zien we terug in de finale. Deze finale wordt gespeeld van 19 tot 23 december en is te volgen via deze link.

Het enige andere KNSB lid dat zich plaatste voor de finale is Eline Roebers.

Europees online jeugdkampioenschap

Afgelopen weekend beleefden we weer een primeur: het eerste online Europees Jeugdkampioenschap schaken. Het voordeel van online schaken is dat de reiskosten beperkt zijn waardoor de KNSB eens flink kon uitpakken met het aantal deelnemers. De KNSB had maar liefst 23 spelers afgevaardigd. De andere bonden deden hier vaak niet voor onder zodat het toernooi een groot spektakel werd. De spelers stonden onder streng toezicht wat valsspelen bemoeilijkte. In Nederland werd geschaakt op vier locaties, allen voorzien van een arbiter en camera. Een van de locaties was in Eindhoven waar de KNSB een luxe ruimte op Strijp-S had afgehuurd. Onze club was goed vertegenwoordigd met drie leden en drie ex-leden.