Oproep!

(door René Olthof)

Vorige weekeinde won Sam Baselmans het 92e kampioenschap van Noord-Brabant (georganiseerd in het kader van het 12e WLC Open) op weerstandpunten voor zijn broer Luuk. Trouwe lezers van onze website herinneren Sam en Luuk nog als spelers van onze jeugdteams die zo’n 10 jaar geleden grote successen boekten.

Sam was de opvolger van Sjoerd van Roon en komt met zijn titel in een lange lijst, die begint in het seizoen 1929/30.

Weet U wie de eerste Brabants kampioen was?

Welnu, die vraag laat zich eenvoudig beantwoorden. Het is deze persoon.

Weet U wie dit is? Zijn naam luidt Emile Mulder (1909-1990). Drievoudig deelnemer aan het NK, maar ook clubkampioen in ’s-Hertogenbosch (HSV) en in Helmond (meteen na de Tweede Wereldoorlog), om Eindhoven (ESV) niet te vergeten. Want Mulder heeft ook twee keer het clubkampioenschap van ESV gewonnen, zoals deze link ons leert. Kijk maar bij 1959 en 1964!

Vergetelheid
Ondanks deze lange staat van dienst lijkt het mij dat de naam van Mulder langzaam in de vergetelheid raakt. Natuurlijk is er de band met zijn jongere broer Han, de befaamde schaakorganisator van de Halve Finales, het Openluchtschaak en de Kerstjeugdschaaktoernooi.

Door de speciale relatie van Mulder met Den Bosch ben ik recentelijk in de geschiedenis gedoken van deze eerste Brabantse schaakkampioen. Met verrassende resultaten. Maar daarover meer in een later stadium

Mijn oproep betreft (ex-)leden van ESV die op enigerlei wijze materiaal in hun bezit hebben (partijen, beelden of verhalen) van of over Mulder. Ik roep ze op deze te delen met mij.

Een opsomming van namen die mogelijkerwijs in deze categorie zitten: Cornelis Korver, Frans Kuijpers, Jan Toorman, Hans Bosscher, René Moonen, Jos Sutmuller, Harrie Steures, maar ik vergeet er ongetwijfeld enkelen.

De oudste schaakvermelding van Mulder die ik tot dusverre opgeduikeld heb stamt uit een tweedaagse wedstrijd in het eerste weekeinde van oktober 1925 in Boxtel.

De meest recente partij kreeg ik deze week toegespeeld door Hans Bosscher

Hopelijk een voorbode voor meer!

René Olthof

Lid van Verdienste NBSB