Melody en Niranjana Nederlands meisjeskampioen

Op de pupillendag heeft Melody Zhang de meisjestitel in de wacht kunnen slepen in de H categorie. Onze jongens in deze categorie, Thomas en Alan, werden respectievelijk gedeeld 6de en 16de in de afdeling algemeen. De oudere broer van Melody, Eric, speelde in de F categorie en werd gedeeld 13de. In deze F categorie speelde Freek lang mee voor het algemeen kampioenschap maar moest uiteindelijk genoegen nemen met de tweede plaats. Boyd werd hierin gedeeld vierde. In de G categorie was de meisjestitel voor Niranjana, het jongere zusje van Nirupa.

E team prolongeert NK titel

Ons E team heeft zaterdag met overmacht het NK gewonnen. In 2019 was ons E team al, pre-corona, kampioen geworden; vorig jaar werd het toernooi afgelast; dit jaar was er een online versie van het NK. Was de winst in 2019 al zeer overtuigend, dit jaar was het nog overtuigender. Een citaat van de KNSB website:

ESV Eindhoven was een maatje te groot in de finale van de Meesterklasse E (tot en met 10 jaar). Ze wonnen alle 7 wedstrijden vandaag en hadden al 6 matchpunten uit de halve finales meegenomen.
Met 20 matchpunten uit 10 wedstrijden en 37 bordpunten van de 40, stond er geen maat op.
Het team bestond uit: Kevin Wang Ze, Sascha Kurt, Boyd Leenen en Freek Thijssen
Gefeliciteerd!

Alle leden van het E team speelden een thuiswedstrijd: Kevin, Sascha, Freek en Boyd

Kleine aanmerking op het KNSB citaat: wij kennen Kevin onder de naam Kevin Gang, zijn Chinese naam is Kevin Wan Ze, de KNSB heeft dat fraai gecombineerd.

Elysia Nederlands Meisjes kampioen

Afgelopen weekend werden de Nederlandse jeugdkampioenschappen gespeeld. Omdat de jeugd nog niet gevaccineerd is was het weer een online toernooi. Meest succesvol van onze club was Elysia die kampioen werd bij de meisjes C. Hier zijn twee citaten van de KNSB website:

“Elysia Feng (Eindhoven) had weliswaar 5 uit 5 op dag 1, maar liep direct in de ochtend tegen haar eerste nederlaag aan. Ze herpakte zich en greep voldoende punten 7 uit 9 voor de titel.”

“Bij de Jeugd A stond ‘s ochtends nog de in Engeland woonachtige Yichen Han aan de leiding. In ronde 7 ontsnapte hij met remise tegen Sasa Albers, om vervolgens ging hij tweemaal onderuit tegen Gilian Honkoop (Assendelft) en Tim Grutter (Amersfoort). De verrassing van het toernooi was echter Osama Arabi (Grou), die de leiding overnam. Deze ging vervolgens in de slotronde zelf onderuit tegen onze wereldkampioene Eline Roebers (Amsterdam). Hierdoor kon Jonas Hilwerda (Groningen), die wel won de leiding pakken en de titel met een score van 7 uit 9. Gefeliciteerd!”

Rest mij nog te vermelden dat Yichen uiteindelijk vierde werd en dat er nog een hoop andere clubgenoten meededen: Luna werd negende bij de meisjes C en Nirupa 13de. Wendy werd achtste bij jeugd C, Ivan 12de en Sascha 26ste.

Wendy door naar kwartfinale WK!

Wendy is opgelucht na haar winst tegen WCM Sophie Velea.

Wendy strijdt deze week om het wereldkampioenschap rapidschaken bij de meisjes <= 12. Dit is een knock-outtoernooi; de speelsters spelen een mini-match van twee partijen. Als er geen beslissing is, volgt een Armageddon-partij. Hierbij gaat zwart door met remise, maar heeft wit meer tijd op de klok.

In de eerste ronde speelde Wendy tegen de Amerikaanse WCM Sophie Velea.

Wendy op het WK

Vorige week is het online jeugd WK rapidschaken gestart. De opzet van het toernooi is bijzonder: de deelnemers spelen eerst in een regionale voorronde en de drie besten van iedere voorronde plaatsen zich voor de finale. In de finale krijgen ze gezelschap van de vier hoogste ratinghouders in die leeftijdsklasse. Er zijn vier regionale voorrondes: Afrika, Amerika, Azië  en Europa. Namens de KNSB speelden 13 deelnemers in de Europese voorronde, Machteld van Foreest  is vanwege haar rating direct geplaatst voor de finale.

De Eindhovenaren Yichen, Luna en Tommy werden helaas uitgeschakeld in de voorronde, maar Wendy behaalde een keurige eerste plaats en zien we terug in de finale. Deze finale wordt gespeeld van 19 tot 23 december en is te volgen via deze link.

Het enige andere KNSB lid dat zich plaatste voor de finale is Eline Roebers.

Europees online jeugdkampioenschap

Afgelopen weekend beleefden we weer een primeur: het eerste online Europees Jeugdkampioenschap schaken. Het voordeel van online schaken is dat de reiskosten beperkt zijn waardoor de KNSB eens flink kon uitpakken met het aantal deelnemers. De KNSB had maar liefst 23 spelers afgevaardigd. De andere bonden deden hier vaak niet voor onder zodat het toernooi een groot spektakel werd. De spelers stonden onder streng toezicht wat valsspelen bemoeilijkte. In Nederland werd geschaakt op vier locaties, allen voorzien van een arbiter en camera. Een van de locaties was in Eindhoven waar de KNSB een luxe ruimte op Strijp-S had afgehuurd. Onze club was goed vertegenwoordigd met drie leden en drie ex-leden.

Pupillendag 2020

Afgelopen zaterdag, 20 juni, was de nationale pupillendag. Dit is het Nederlands kampioenschap voor de allerjongste kinderen. Bij de pupillendag zijn er drie groepen: de F-groep voor kinderen uit 2011, de G-groep voor kinderen uit 2012 en de H-groep voor kinderen uit 2013 en later. Ook dit toernooi werd online georganiseerd. Dat online schaken voor de allerjongsten soms problemen geeft blijkt uit dat van de 120 kinderen die zich geplaatst hadden maar 102 in de uitslag voorkomen. Het toernooi  werd van deskundig commentaar voorzien door Stefan Kuipers die tijdens de uitzending allerlei gasten ontving zoals GM Zhoaqin Peng, kinderboekenschrijfster Joyce van der Meijden (van Simon de schaker) en voor de moeders zanger/schaker Nick Schilder. Lees verder