De cruciale partij van Frans Kuijpers

Vorige week was de uitvaart van ons erelid Frans Kuijpers. Er waren meerdere sprekers die mooie woorden spraken, waaronder onze eigen voorzitter. Het beeld kwam naar voren dat Frans een talentvolle schaker was die koos voor een wetenschappelijke carrière in plaats van een schaakcarrière.

Natuurlijk bleef Frans decennialang een van de sterkste Nederlandse schakers en was hij ook binnen de KNSB actief, maar zijn loopbaan bij Philips was toch zijn prioriteit.

Frans heeft me ooit verteld dat er een duidelijk moment was waarop hij koos zijn schaakcarrière op de tweede plaats te zetten. Lees verder

The King’s Gambit

******English below *****

Twee dagen na Koningsdag, en een dag voor de oude Koninginnendag, zoals mensen van mijn generatie zich nog herinneren, speelden we op de club een thema-snelschaaktoernooitje waarbij elke partij verplicht begon met het aangenomen Koningsgambiet (1. e4, e5; 2. f4, exf4). Elf leden stortten zich op deze opening, in hoeverre hier anti-monarchale overwegingen (“kill the king”) een rol speelden laat ik maar in het midden.

Het werd een heerlijk toernooitje, waarbij er volop aangevallen, geofferd en matgezet werd. Na 11 ronden kwam René Moonen als beste uit de bus, met een mooie score van 8 punten, gevolgd door Morris Schobben (7,5) en Paul van Zon (7). Maar ook degenen die iets minder scoorden verlieten met een ‘big smile’ de clubavond. Lees verder

Eindhoven 1 Kampioen!

Het kampioensteam. V.l.n.r. Bas, Jan, Jeroen, Luuk, Jos, Hans en Oscar. Op de foto ontbreken teamleden Alessandro, Ludo en Kiran, en invaller Ethan

(English below)

Ons eerste team is kampioen. In de derde klasse G van de KNSB competitie werd een spannend seizoen afgesloten met een overwinning op Blerick 2, waarmee de eerste plaats werd veiliggesteld. Volgend jaar 2e klasse. Met de aanstaande versterking vanuit de jeugd wordt dat een seizoen om naar uit te kijken. Lees verder

Update Agenda

In de onlangs aangepaste Agenda zijn twee correcties doorgevoerd. De Alternatieve activiteit die op 26 februari stond vermeld wordt verplaatst naar 4 maart, de Alternatieve activiteit van 18 maart komt te vervallen.
Waarvan akte!

********English **************

Two more corrections have been made to the recently updated Agenda. The Alternative activity scheduled on Feb. 26 will be moved to March 4, the March 18 Alternative activity is cancelled.

Eindhoven Sport Awards 2023

Op 22 januari werd op een gala-avond de Eindhovense sport door de gemeente in het zonnetje gezet. Alle winnaars van het afgelopen jaar kwamen in aanmerking voor een sportpenning. Ons jeugdlid Ethan Chua bemachtigde zo’n fraaie medaille door zijn prestaties in diverse teams.

Verenigingen in het zonnetje gezet voor een initiatief waar zij trots op zijn. Derde van rechts de voorzitter van ESV. Sports club being honored for an initiative they are proud of. Third from the right the president of ESV. (Foto Jason Chua)

Toernooi / Tournament

(English below)

13 januari organiseert de studenten schaakvereniging Noesis een open toernooi in het Hubble Community cafe op de TU/e campus. Iedereen (lees: ook niet studenten) is welkom). Aanvang 13 uur.

On January 13, the student chess club Noesis organizes an open tournament in the Hubble Community cafe on the TU/e campus. Everybody (i.e. also non-students) welcome. Start 13.00 hours.