Slotdag op EK

Er waren nog twee speeldagen. Gisteren speelden beide meisjes remise. Luna had een iets betere positie maar accepteerde te snel een remise. Wendy stond eerst beter, maar speelde daarna een slechte zet na ongeveer een half uur te hebben nagedacht. Die zet bracht haar in een nadelige positie. Ze kreeg eindelijk ook een remise.

Voor de laatste dag moesten we vroeg opstaan omdat de ronde om 10:00 begon in plaats van om 15:00. De laatste partij is meestal erg zwaar, omdat iedereen het beste resultaat voor dit toernooi wilt. Voor de koplopers is de concurrentie nog zwaarder. Wendy zat op tafel 2, tegen Yana Zhapova uit Rusland. De tegenstander heeft een hogere rating en ook betere toernooiprestaties. Wendy had het in het begin moeilijk maar kreeg al snel een klein voordeel. Met een iets beter materieel voordeel kon Wendy het net niet omzetten in een overwinning, dus opnieuw remise.

Luna speelde een rustig en lang partij. Ze is vrijwel stressvrij en won met een heel kalm gezicht.

Met 6.5 uit 9 is Wendy geëindigd in de top 10, en ze is redelijk tevreden met het resultaat. Luna heeft 6 van de 9, ook goed, gezien dat dit haar eerste internationale toernooi is.

Wendy, Luna, trainer Peng en Yichen

Nawoord van Frits: Luna werd met 6 uit 9 gedeeld zesde tot en met twaalfde. Haar TPR van 1170 tegen kinderen die veel sterker schaken dan hun rating aangeeft mag er ook wezen. Wendy haalde met haar 6,5 uit 9 ook de gedeeld zesde plaats samen met met vier andere meisjes waaronder de andere Nederlandse deelneemsters Dana Verheij en Machteld van Foreest. Yichen verloor in de laatste ronde en zakte af naar plaats 15.

In de open U16 groep was er succes voor Siem van Dael die gedeeld tweede werd. Er waren ook ereplaatsen voor Liam Vrolijk (gedeeld derde in open U18) en Eline Roebers (gedeeld vijfde in meisjes U14).