Online KNSB competitie 16 januari

Zaterdag 16 januari was de tweede ronde van de online KNSB competitie . ESV 1 was goed op dreef en won ruim van DD1 (7 1/2 -2 1/2) en HMC Den Bosch 2 (7-3). ESV 2 won ondanks een ELO verschil van 300(!) punten ruim van Bergen 1 (7-3) maar verloor van Caissa 2 (3 1/2 -6 1/2).

Zaterdag 19 december  is de online KNSB competitie van start gegaan. ESV heeft deelgenomen met twee teams. Er worden elke zaterdag 2 ronden gespeeld waarin per wedstrijd elke speler een keer met wit en een keer met zwart tegen dezelfde tegenstander speelt. Het speeltempo is 10 minuten met 3 seconden increment.

ESV 1 komt uit in klasse 3B . In de eerste ronde werd ruim gewonnen van het op paper redelijk gelijkwaardige Fischer Z1 uit Amsterdam, maar verloor het in de 2e ronde verrassend van het op papier zwakkere HWP 1 uit Haarlem. Teamleider Hans Ouwersloot heeft een mooie sfeerimpressie geschreven.

ESV 2 komt uit in klasse 5 en heeft het zwaar omdat deze klasse veel sterker bezet is dan de vergelijkbare 5e klasse bij het bordschaak. Zowel in de eerste als in de tweede ronde werd ruim verloren, maar waren er in de tweede ronde goede individuele resultaten van Luna die won van een veel sterkere tegenstander, en van Elysia en Roeland die knap gelijk speelden tegen duidelijk sterkere tegenstanders.

Online schaken

Elke week zal er minstens één online toernooi georganiseerd worden, afwisselend op dinsdag of woensdagavond. Nadere informatie is te vinden op de online schaken pagina. Deze week zullen er twee toernooien zijn: één met het tempo tot nu toe (10 minuten pp pp+ 5 seconden increment) en één met een langzamer tempo (25 min pp pp + 5 seconden increment). Vergeet niet te registreren (zie online schaken pagina  voor nadere details).

Elke organiseert de KNSB op zaterdagavond om 20.00 een toernooi met als speeltempo 3 minuten per persoon per partij met 3 seconden increment.

Maandag geen jeugdschaken op ISE / Monday no youth chess at ISE

In verband met de recente ontwikkelingen rondom Corona, zien we ons genoodzaakt om voorlopig de lessen op ISE op te schorten. We zullen zo snel mogelijk alternatieven op afstand aanbieden.

Concreet betekent dit dat aanstaande maandag er geen schaken op ISE is. De trainers zullen op individuele basis leerlingen uitnodigen voor lessen op afstand. Aangezien eea wat organisatie vergt kan het zijn dat aanstaande maandag helemaal uitvalt.

Voor een aantal ouders zal dit een teleurstelling zijn, voor anderen een geruststelling. Om meer duidelijkheid en een perspectief te geven hebben we een beleid ontwikkeld hoe om te gaan met schaken in de Coronatijd. Dit beleid is ontwikkeld door intensief overleggen tussen de vrijwilligers, daarbij de voorkeuren van de ouders, de regels en de achtergronden van de Corona routekaart zo goed mogelijk te wegen. We zullen dit beleid zo snel mogelijk publiceren op onze website.

In view of the recent developments around Covid-19, we have decided to cancel the face-2-face lessons at ISE for now. We will start offering remote alternatives as soon as possible.

This means that Monday, we will not have lessons at ISE. Trainers will approach pupils on individual basis for remote lessons. Because this takes some time to organize, we may not be able to offer alternatives immediately.

This will come as a disappointment to some and as a relief to others. To provide more clarity and a perspective, we have developed a policy how to deal with chess in the Covid-19 era. This policy has been developed through intense discussion between the volunteers, taking the parent’s preferences, the official rules, and the background of the Corona roadmap of the government into account to the best of our ability. We will publish this policy on our website as quickly as possible.

We stoppen weer even in Lievendaal en gaan op een andere manier verder

Zoals iedereen op de persconferentie van dinsdag jl. heeft kunnen vernemen heeft de Rijksoverheid een gedeeltelijke lockdown afgekondigd. Hier hoort bij dat sporten in competitieverband niet is toegestaan. Als bestuur vinden wij ook dat we onze verantwoordelijkheid moeten nemen en de interne competitie in Lievendaal moeten opschorten totdat er weer versoepelingen worden afgekondigd.

Aanmelden voor een online interne wedstrijd kan nog steeds bij Walter. De interne competitie staat dus niet stil!

Voor meer informatie of de andere activiteiten die we organiseren, neem even contact op met het bestuur.